Danmark er et lille land med en forholdsvis ensartet befolkningssammensætning. Alligevel kan der være god mening i at målrette annoncer regionalt - forskellige produkter sælger bedre i bestemte områder. AdWords tilbyder flere regionale målretningsmuligheder. I denne omgang vil vi derfor forklare, hvordan regional målretning virker og give nogle tips og forslag til, hvordan man praktisk bruger regional målretning.

Hvordan virker regional målretning?
Regional målretning virker via genkendelse af IP-adresser. Alle internetforbindelser tildeles en IP-adresse der er registreret geografisk af internetudbyderen. Søges der på Google.dk fra en internetforbindelse med en IP-adresse, der er registreret i Aalborg, vil der vises AdWords-annoncer, der er målrettet mod Aalborg. Regionalt målrettede annoncer kan nemt genkendes, da der står et regionalt stednavn under annoncen.

Husk, at hvis du målretter en annonce mod Aalborg, men din IP-adresse er registreret i Randers, vil du ikke kunne se annoncen, når du søger på Google.dk. Hvis du kommer ud for, at du ikke kan se din egen regionalt målrettede annonce, men du kan se der kommer klik og visninger på din kampagneoversigt skyldes det ofte, at din IP-adresse er registreret uden for målområdet for dine annonce. Derfor anbefaler vi, at du altid benytter vores annonceeksempelværktøj, når du vil kigge efter din annonce. Du kan desuden tjekke, hvor din IP adresse er registreret via forskellige gratis værktøjer som for eksempel IP-adress.com.

Vi har også mulighed for at vise annonce, der er regionalt målrettet, når en søgning indeholder visse regionale stednavne. Søges der f.eks. på ’Catering Aarhus’, antager vi, at søgningen har regional interesse og viser derfor regionalt målrettede annoncer, selv om IP-adressen der søges fra kan være i Herning. Dette sker automatisk på forskellige stednavne som f.eks. København, Aarhus, Aalborg og mange andre.

Sådan gør du!
Du kan altid ændre en nuværende annonce til regional målretning via brugerfladen på din AdWords konto. Husk at målretning af annoncer sker på kampagneniveau. Tjek evt. vores hjælpecenter, hvis du er i tvivl om, hvordan du gør.

I praksis er der forskellige muligheder for at målrette annoncerne. Nedenfor kan du se et eksempel på en annonce der målrettet området omkring Odense. Dette er oprettet via brugertilpasset målretning.


Der er også mulighed for at målrettet mod flere forskellige områder i brugertilpasset målretning. Skærmbilledet nedenfor viser en fiktiv kampagne målrettet mod tre større danske byer i forbindelse med en sideløbende radioreklame bestilt i de områder.


Sidst men ikke mindst er det naturligvis muligt at målrette mod hele Danmark og alle andre lande. Du kan således have en annonce der bliver vist i Danmark, Sverige og Nordtyskland. Vi anbefaler dog, at du som udgangspunkt laver en kampagne for hvert land.

Tips og Trix
En super feature ved regional målretning er, at du også kan undlade at vise annoncer i bestemte områder. Du kan således vælge områder fra i stedet for til. Har du f.eks. en kampagne der dækker hele Danmark, men du ved fra dine Google Analytics data, at kunder fra Nordjylland aldrig køber via din web-shop, kan du på den baggrund sortere Nordjylland fra. Du kan derefter overveje, om du vil have en kampagne specifikt mod Nordjylland. Systemet er illustreret nedenfor.


Du kan også overveje at dele en allerede eksisterende kampagne målrettet mod hele Danmark op i flere regionalt målrettede kampagner. Dermed kan du teste mere regionale budskaber. Du kan f.eks. have en tekst til Nordjylland, der opfordrer til at ringe til din shop, mens kampagne på Fyn skal lede til din online-indkøbskurv osv.

Demografiske overvejelser
Et tip mere kan være at kigge på den demografiske sammensætning af forskellige regioner i forhold til dine nuværende kunder. Du kan f.eks. via Danmarks statistik se information omkring forskellige kommuner. Du kan derefter bruge den information til at målrette din annoncering. Jeg vil lige fremhæve en nyttig feature fra USA. zipskinny.com giver demografiske oplysninger omkring forskellige postkoder i USA. Prøv f.eks. at skrive 90210 i søgefeltet. Dermed får du oplysninger omkring demografiske forhold i denne postkode. Har vi noget tilsvarende for DK?

Kort sagt kan du via regionalmålretning lege med mulighederne for at få så mange relevante besøg som muligt.

Test forskellige muligheder og sammenlign med dine Analytics-data.