Sommerens sportsbegivenheder og Google AdWords
13. maj 2008

Selvom Danmark ikke kvalificerede sig til dette års EM i fodbold, kan du stadig udnytte den massive interesse for denne begivenhed i din online markedsføring. Fodboldfeberen afspejles nemlig i de søgninger, som folk foretager sig før, under og efter denne periode.

Hvis du sælger rejser til Schweiz eller Østrig, er det også et godt tidspunkt at være ekstra synlig for dine kunder via Google AdWords.

Tour de France 2008
Efter EM i fodbold, skiftes fokus til de små franske bjergveje, hvor Tour de france’s store bedrifter og tragedier dagligt udspilles – etape for etape. Lad din virksomhed blive en del af denne historie. Hvis du for eksempel udbyder rejser til Frankrig, er dette et perfekt tidspunkt, til at være fuldt ud synlig på Google. Med Google Trends, kan vi ud over ’Frankrig’, også se en forøget interesse for ’cykler’. Det er langt fra en udtømmende liste, vi kommer med her. Som ved andre sportsbegivenheder, er der mange komplementære produkter, og ligefrem andre produkter såsom teaterbilletter, hvis popularitet normalvis stiger i denne periode.

OL i Beijing 8.-24. august 2008
Hav dit marketingbudget parat til, når startskuddet lyder til sommerens OL i Bejing. Med en selvsagt massiv medie-dækning, vil dette være et perfekt udgangspunkt for, eksempelvis markedsføring af rejser til Kina. Husk på, at det ikke kun er i Beijing at konkurrencerne afholdes, men blandt andet også i Hong Kong. Som grafen fra Google Trends viser, er der også en speciel stor dansk interesse, for sportsgrene såsom håndbold og badminton. Men sportsgrene såsom curling, blev også omgærdet af fornyet dansk entusiasme ved vinter-OL 2006. Websteder på Googles indholdsnetværk, som omhandler sport og nyheder, vil typisk også opleve en markant stigende traffik. Hvis din virksomhed gerne vil ind på det kinesiske marked, er Google AdWords også oplagt, til at bruge i denne lancering.

Hvordan kommer jeg i gang?
- Tjek din virksomheds produkter og services i Google Trends. Husk dog på, at kun din egen kreativitet sætter grænserne!
- Opret en AdWords kampagne målrettet mod sports- og nyhedswebsteder i det danske indholdsnetværk.
- Opret en ny indholds- eller søgeordskampagne, med søgeord relateret til disse sportsbegivenheder.
- Integrer din off-line marketing med Google AdWords. Hvis din virksomhed for eksempel har et ’OL-tilbud’, så husk at integrere dette i din Google AdWords-markedsføring.
Har du forslag til, hvordan man som annoncør kan udnytte den opmærksomhed, arrangementer som disse samler? Så vil vi meget gerne høre din kommentar i diskussionsforummet for AdWords-annoncører.