Serien Googles indholdsnetværk: Sådan målretter du mod dine kunder
19. februar 2009

Ved hjælp af annoncering på Googles indholdsnetværk når du potentielle kunder, når de gennemser relevant onlinemateriale. I dag skal vi se på, præcis hvordan du kan målrette dine annoncer på indholdsnetværket for at nå ud til de rigtige brugere, på det rigtige tidspunkt.
Målretning
Googles indholdsnetværk består af millioner af websteder, fra varemærkepublikationer til specielle nichewebsteder, som f.eks. blogs eller fora om bestemte emner. Du opnår de bedste resultater ved primært at vise dine annoncer til brugere, som sandsynligvis er interesserede i dine produkter eller dine tjenester.
Googles kontekstmålretningsteknologi målretter automatisk dine annoncer mod relevant indhold på internettet, som matcher din besked til den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt.
Hvordan fungerer det så?
Googles kontekstmålretningsteknologi scanner de mange millioner sider på internettet og analyserer indholdet af forskellige websider for at finde frem til temaet for hver side. Derefter ser vores system på søgeordene og annonceteksten i dine annoncegrupper og matcher de mest relevante annoncer efter tema med de mest relevante sider, så dine annoncer bliver vist til interesserede brugere.
Hvis du f.eks. sælger digitalkameraer, anbringer vores system måske din annonce ud for en nyhedsartikel med anmeldelse af den seneste digitalfototeknologi. I dette tilfælde ved du, at en bruger, som har klikket sig frem til den pågældende webside, sandsynligvis vil være interesseret i at købe noget hos dig.
Hvad betyder det for dig?
Du kan tjekke, om du er tilmeldt visning på indholdsnetværket, på indstillingssiden for hver kampagne. Når du er tilmeldt, viser vi automatisk dine annoncer på de mest relevante websteder, ved at scanne din eksisterende søgeordsliste og dine annoncetekster. Præcis som når du optimerer en søgekampagne: Hvis du gerne vil finjustere dine kampagner, så du får endnu mere målrettede resultater, bør du sikre dig, at du har tæt tematiserede annoncegrupper.
Hvis du gerne vil benytte en anden vinkel ud fra kontekstbaseret målretning, kan du bruge placeringsmålretning til at håndplukke bestemte websteder eller afsnit på websteder, hvor du gerne vil have dine annoncer vist. Denne form for målretning virker bedst, hvis du ved præcis hvor du gerne vil have, dine annoncer skal vises, og hvis du har mere varemærkeorienterede markedsføringsmål.
Hvad er det næste?
Det leder os til slutningen af vores diskussion om målretning på indholdsnetværket. Næste gang skal vi snakke om, hvordan du på indholdsnetværket effektivt kan styre dine omkostninger og håndtere dine bud, så du sikrer dig, at du får mest muligt ud af din investering i annoncering. Vi snakkes ved!