Mål dine annonceringsresultater med salgssporing
31. marts 2009
Hos Google er vi klar over, hvor vigtigt det er at måle investeringsafkastet fra din AdWords-annoncering. En af de letteste og mest effektive måder at gøre det på er at bruge salgssporing.
Hvad er salgssporing?
AdWords salgssporing er et gratis værktøj, der viser dig hvad der sker, efter en bruger klikker på din annonce. Salgssporing viser hvilke søgeord, der fører til brugeradfærd, som du anser for værdifuld på dit websted, det kan f.eks. være et køb, en registrering eller en udfyldt formular.
Uden implementering af salgssporing er det svært at vide hvilke af dine søgeord, der genererer de mest værdifulde klik. Når du ved hvilke søgeord, der resulterer i størst indtjening for din virksomhed gennem kundesalg og -emner, kan du fokusere dit budget på de mest effektive ord og udtryk.
Lad os f.eks. sige, at du ejer en onlinevirksomhed, der sælger møbler. Du ved allerede, hvor mange klik din AdWords-kampagne får, men du vil gerne vide hvilke af disse klik, der rent faktisk fører til salg på dit hjemmeside. Med salgssporing kan du se, at søgeordet 'egetræ køkkenborde' koster dig 240 DKK pr. dag og resulterer i salg for 3.185 DKK pr. dag. Du kan samtidig se, at søgeordet 'sofaer' koster dig 400 DKK pr. dag og resulterer i salg for 600 DKK pr. dag. Ud fra disse oplysninger kan du beslutte dig for at øge dit forbrug på 'egetræ køkkenborde' og ændre søgeordet 'sofaer' til 'lædersofaer' for at gøre det mere relevant for dine kunder. Du kan med andre ord bruge dette værktøj til at fokusere dit annonceringsbudget mere effektivt på søgeord, der skaber resultater, og til at tilpasse mindre effektive søgeord, så de fungerer bedre.
Hvor skal jeg begynde?
Du kan opsætte salgssporing i din AdWords-konto ved at klikke på linket 'Salgssporing' på fanen 'Kampagnestyring'. Når du er her, skal du klikke på 'Opret en handling' og følge den enkle trinvise vejledning. Det sidste trin vil være at tilføje et kodestykke til en side på din hjemmeside. Når koden er indsat, kan du se dine konverteringsdata i tre nye kolonner i din konto: 'Konv.frekv.', 'Pris/Konv.' og 'Konverteringer'.
Salgssporing er også det første skridt for at kvalificere sig til Konverteringsoptimering, som er en AdWords-budfunktion til pris pr. konvertering (CPA), der har hjulpet mange annoncører med at spare tid og penge. Du kan få flere oplysninger og hjælp til at komme godt i gang ved at tage et kig på disse artikler i Hjælp til AdWords.
Faustina og Mikael
Hvad er salgssporing?
AdWords salgssporing er et gratis værktøj, der viser dig hvad der sker, efter en bruger klikker på din annonce. Salgssporing viser hvilke søgeord, der fører til brugeradfærd, som du anser for værdifuld på dit websted, det kan f.eks. være et køb, en registrering eller en udfyldt formular.
Uden implementering af salgssporing er det svært at vide hvilke af dine søgeord, der genererer de mest værdifulde klik. Når du ved hvilke søgeord, der resulterer i størst indtjening for din virksomhed gennem kundesalg og -emner, kan du fokusere dit budget på de mest effektive ord og udtryk.
Lad os f.eks. sige, at du ejer en onlinevirksomhed, der sælger møbler. Du ved allerede, hvor mange klik din AdWords-kampagne får, men du vil gerne vide hvilke af disse klik, der rent faktisk fører til salg på dit hjemmeside. Med salgssporing kan du se, at søgeordet 'egetræ køkkenborde' koster dig 240 DKK pr. dag og resulterer i salg for 3.185 DKK pr. dag. Du kan samtidig se, at søgeordet 'sofaer' koster dig 400 DKK pr. dag og resulterer i salg for 600 DKK pr. dag. Ud fra disse oplysninger kan du beslutte dig for at øge dit forbrug på 'egetræ køkkenborde' og ændre søgeordet 'sofaer' til 'lædersofaer' for at gøre det mere relevant for dine kunder. Du kan med andre ord bruge dette værktøj til at fokusere dit annonceringsbudget mere effektivt på søgeord, der skaber resultater, og til at tilpasse mindre effektive søgeord, så de fungerer bedre.
Hvor skal jeg begynde?
Du kan opsætte salgssporing i din AdWords-konto ved at klikke på linket 'Salgssporing' på fanen 'Kampagnestyring'. Når du er her, skal du klikke på 'Opret en handling' og følge den enkle trinvise vejledning. Det sidste trin vil være at tilføje et kodestykke til en side på din hjemmeside. Når koden er indsat, kan du se dine konverteringsdata i tre nye kolonner i din konto: 'Konv.frekv.', 'Pris/Konv.' og 'Konverteringer'.
Salgssporing er også det første skridt for at kvalificere sig til Konverteringsoptimering, som er en AdWords-budfunktion til pris pr. konvertering (CPA), der har hjulpet mange annoncører med at spare tid og penge. Du kan få flere oplysninger og hjælp til at komme godt i gang ved at tage et kig på disse artikler i Hjælp til AdWords.
Faustina og Mikael