Hvor meget koster AdWords?
11. maj 2009
En af de største fordele ved Google AdWords er, at du selv bestemmer, hvor meget du vil betale. Du kan tilpasse din annoncering på basis af dit budget og teste hvilke søgeord der fungerer bedst for dig, mens du samtidig holder dig inden for en beløbsgrænse som du har det godt med. Når du annoncerer med Google AdWords, betaler du kun når nogen klikker på din annonce, det vil sige kun når en potentiel kunde er interesseret i det du har at tilbyde.
I en serie bestående af tre indlæg diskuterer vi prisen på AdWords, kvalitetsresultat samt hvordan du kan forbedre det og endelig kvaliteten af din destinationsside og hvordan denne påvirker det generelle kvalitetsresultat.
Vi starter i dag med en forklaring af to nøglefaktorer der bestemmer prisen pr. klik (CPC) for din annonce: Hvor meget du er villig til at byde og dine søgeords kvalitetsresultat.
Hvor meget skal jeg betale?
Du styrer delvist prisen på AdWords gennem de bud, du angiver for dine søgeord. Du vælger, hvor meget du er villig til at betale for hvert klik på din annonce ved at angive en maksimumpris pr. klik (CPC) for hver annoncegruppe eller hvert søgeord i din konto. Den pris, du er villig til at betale, din CPC, er en af de faktorer, der bestemmer hvor din annonce bliver vist. Jo højere CPC desto bedre er chancen for at få din annonce vist på de øverste positioner ved siden af søgeresultaterne.
Der kræves intet minimum eller nogen fast pris for at annoncere med Google AdWords, og der er ingen fast pris for et givent søgeord eller en given position. I stedet beregnes prisen hver gang din annonce er kvalificeret til at blive vist på basis af de enkelte søgeords CPC og kvalitetsresultatet. Den bedste måde at vurdere prisen på din annoncering er at bruge trafikvurderingsværktøjet. Dette værktøj giver dig mulighed for at vurdere det gennemsnitlige antal klik pr. dag, den gennemsnitlige søgevolumen, den gennemsnitlige pris pr. klik og den gennemsnitlige position for hvert af de søgeord, du er interesseret i.
Hvad er et kvalitetsresultat, og hvordan påvirker det prisen på AdWords?
Kvalitetsresultatet er en måleenhed, der bruges til at afgøre, hvor relevant dit søgeord er for din annoncetekst og for en potentiel kundes søgning. Da kvalitet er utroligt vigtig for Google, er AdWords-systemet udarbejdet til at belønne og fremme de mest effektive og meget målrettede annoncer. En annonce af høj kvalitet benytter relevant annoncetekst og relevante søgeord samt link til den mest relevante destinationsside. Denne type annonce er mest effektiv for dig og mest relevant for vores brugere.
Hvis en annonce for f.eks. en ejendomsmægler bruger søgeordet 'hus', bliver dette søgeord for generelt, og derfor er det ikke særligt relevant for brugerne. Der er mange potentielle søgninger, hvor brugere kan inkludere søgeordet 'hus' og ikke ønsker at finde en ejendomsmægler, f.eks. 'leje af hus på Hawaii', 'indretning af hus', 'ombygning af hus' osv. En annonce af høj kvalitet bruger derimod søgeord, der målrettes mod dem, der er mest interesserede i den annoncerede virksomhed eller tjeneste, f.eks. 'købe hus i New York', 'sælge hus i Madrid', 'fast ejendom i Californien' osv.
For at sikre, at kun de mest relevante annoncer vises, er Google AdWords udarbejdet, så annoncer af god kvalitet belønnes ved at hæve deres position og sænke den faktiske minimum CPC. Denne mulighed for at holde omkostningerne nede giver incitament til at fokusere på kvalitet og oprette annoncekampagner af høj kvalitet for din virksomhed.
I den næste del af denne række giver vi en mere detaljeret forklaring på kvalitetsresultatet og gode tip til, hvordan du kan forbedre det.
I en serie bestående af tre indlæg diskuterer vi prisen på AdWords, kvalitetsresultat samt hvordan du kan forbedre det og endelig kvaliteten af din destinationsside og hvordan denne påvirker det generelle kvalitetsresultat.
Vi starter i dag med en forklaring af to nøglefaktorer der bestemmer prisen pr. klik (CPC) for din annonce: Hvor meget du er villig til at byde og dine søgeords kvalitetsresultat.
Hvor meget skal jeg betale?
Du styrer delvist prisen på AdWords gennem de bud, du angiver for dine søgeord. Du vælger, hvor meget du er villig til at betale for hvert klik på din annonce ved at angive en maksimumpris pr. klik (CPC) for hver annoncegruppe eller hvert søgeord i din konto. Den pris, du er villig til at betale, din CPC, er en af de faktorer, der bestemmer hvor din annonce bliver vist. Jo højere CPC desto bedre er chancen for at få din annonce vist på de øverste positioner ved siden af søgeresultaterne.
Der kræves intet minimum eller nogen fast pris for at annoncere med Google AdWords, og der er ingen fast pris for et givent søgeord eller en given position. I stedet beregnes prisen hver gang din annonce er kvalificeret til at blive vist på basis af de enkelte søgeords CPC og kvalitetsresultatet. Den bedste måde at vurdere prisen på din annoncering er at bruge trafikvurderingsværktøjet. Dette værktøj giver dig mulighed for at vurdere det gennemsnitlige antal klik pr. dag, den gennemsnitlige søgevolumen, den gennemsnitlige pris pr. klik og den gennemsnitlige position for hvert af de søgeord, du er interesseret i.
Hvad er et kvalitetsresultat, og hvordan påvirker det prisen på AdWords?
Kvalitetsresultatet er en måleenhed, der bruges til at afgøre, hvor relevant dit søgeord er for din annoncetekst og for en potentiel kundes søgning. Da kvalitet er utroligt vigtig for Google, er AdWords-systemet udarbejdet til at belønne og fremme de mest effektive og meget målrettede annoncer. En annonce af høj kvalitet benytter relevant annoncetekst og relevante søgeord samt link til den mest relevante destinationsside. Denne type annonce er mest effektiv for dig og mest relevant for vores brugere.
Hvis en annonce for f.eks. en ejendomsmægler bruger søgeordet 'hus', bliver dette søgeord for generelt, og derfor er det ikke særligt relevant for brugerne. Der er mange potentielle søgninger, hvor brugere kan inkludere søgeordet 'hus' og ikke ønsker at finde en ejendomsmægler, f.eks. 'leje af hus på Hawaii', 'indretning af hus', 'ombygning af hus' osv. En annonce af høj kvalitet bruger derimod søgeord, der målrettes mod dem, der er mest interesserede i den annoncerede virksomhed eller tjeneste, f.eks. 'købe hus i New York', 'sælge hus i Madrid', 'fast ejendom i Californien' osv.
For at sikre, at kun de mest relevante annoncer vises, er Google AdWords udarbejdet, så annoncer af god kvalitet belønnes ved at hæve deres position og sænke den faktiske minimum CPC. Denne mulighed for at holde omkostningerne nede giver incitament til at fokusere på kvalitet og oprette annoncekampagner af høj kvalitet for din virksomhed.
I den næste del af denne række giver vi en mere detaljeret forklaring på kvalitetsresultatet og gode tip til, hvordan du kan forbedre det.