AdWords-succes handler først og fremmest om indsigt i dit investeringsafkast (ROI, return on investment), så du kan træffe velunderbyggede beslutninger om administrationen af din AdWords-kampagne.

Hvad er investeringsafkast?

AdWords-investeringsafkast er det, du får ud af de penge, du investerer i AdWords. Du kan fastsætte dit investeringsafkast ved først at opstille dine annonceringsmål. Eksempler på typiske mål inkluderer:
  • at fuldføre et salg (online eller offline)
  • at generere kundeemner via forbrugere, der er interesseret i dit produkt
  • at øge opmærksomheden på dit mærke, dine produkter eller tjenester.
Hvordan kan du beregne dit investeringsafkast?

Hvis du kender værdien af et mål (f.eks. profitmarginen af et salg), og hvor mange AdWords-udgifter du bruger på at opnå dette mål, kan du fastsætte dit investeringsafkast:

Investeringsafkast = [(Profit fra AdWords – AdWords-omkostninger) / AdWords-omkostninger] x 100 %

En boghandler annoncerer f.eks. for en ny kogebog på AdWords. Hver bog har en profitmargin på 2 DKK, og han sælger 25 bøger pr. dag gennem AdWords. Det giver en bruttoprofit på 50 DKK. Hvis hans daglige kampagnebudget er 20 DKK, er hans investeringsafkast følgende: (50 - 20)/20 = 1,5 eller 150 %. Det betyder, at han tjener 3 DKK for hver 2 DKK, han investerer i AdWords. Hvis dit investeringsafkast er positivt, genererer du et afkast fra din annoncering.

Hvordan kan du spore værdien af AdWords?

Google har to gratis værktøjer, der hjælper dig med at fastsætte dit AdWords-investeringsafkast:
  • Konverteringssporing gør det muligt at spore effektiviteten af dine AdWords-kampagner ved at fortælle dig, hvor mange kundeemner eller salg der genereres for hvert søgeord, annoncetekst eller -placering. Det giver dig også data om din pris pr. konvertering (CPA, cost-per-aquisition).
  • Analytics giver dig omfattende indsigt i de besøgendes adfærd på dit websted – hvor de kom fra, hvor længe de blev der, hvilke sider de fik vist osv. I Analytics kan du også definere ønskede handlinger ("mål") og vurdere disse i forhold til værdierne ovenfor. Det kan hjælpe dig med at forbedre dit websted og øge dit investeringsafkast.
Hvordan kan du forbedre dit AdWords-investeringsafkast?

Når du har data fra konverteringssporing og/eller Analytics ved hånden, kan du fokusere på at optimere dine kampagner for at øge investeringsafkastet. Vi kommer nærmere ind på strategier for investeringsafkast i vores indlæg "Optimering for investeringsafkast" senere i denne måned. Du kan indtil da få flere tip til at forbedre dit investeringsafkast i vores Hjælp til AdWords.

Vi anbefaler desuden, at du prøver to andre gratis værktøjer, der i høj grad kan hjælpe dig med at forbedre dit investeringsafkast:
  • Konverteringsoptimering administrerer automatisk dine priser pr. konvertering (CPC, cost-per-click), så du kan opnå det højest mulige antal konverteringer. Det eneste, du skal gøre, er at angive din ønskede pris pr. konvertering.
  • Webstedsoptimeringsværktøj gør det muligt at teste og forbedre dit websteds indhold og design for at øge konverteringerne.