I de forudgående indlæg har vi givet tips om, hvordan du optimerer generelt, for investeringsafkast og for trafik. Dette indlæg fokuserer på optimering for branding.

Hvad er branding?

Branding refererer normalt til introduktion og vækst for et bestemt mærke med den hensigt at udskille mærket på markedet, generere opmærksomhed, opbygge forbrugertillid og -loyalitet og i sidste ende at forøge firmaets værdi. Ofte repræsenterer og knyttes firmanavne eller varemærker til en række produkter.

Branding-strategier

Når du skaber en kampagne til Googles søgenetværk, vil du normal udvikle en liste over søgeord, der er kraftigt relateret til dit produkt eller din tjeneste, så brugere kan søge efter dem og føres direkte til et produktwebsted, hvor de kan konvertere, dvs. købe produktet eller tjenesten. En branding-strategi fokuserer imidlertid meget mere på at sprede et bestemt budskab.

Brandede kampagner kræver en liste over målrettede søgeord, der er relateret til et tema eller koncept og ikke til et produkt eller en tjeneste. Annoncen vil ved klik føre brugeren til et unikt mikrowebsted eller branding-websted, der indeholder yderligere oplysninger, og det er normalt oprettet specielt til dette formål. Fordelene ved en velplanlagt branding-kampagne, især på søgenetværket, er:

* Præcisionsmålretning - Du kan markedsføre dit mærkebudskab, som brugerne søger efter
* Udvidet rækkevidde - Udforsk nye annonceringsmuligheder online, og før yderligere opmærksomhed mod din idé eller dit budskab
* Synkroniseret med offline-branding - Branding-strategier på søgenetværket bør ideelt følges af dine offline-branding-tiltag, f.eks. trykte medier og tv-annoncer, kuponer eller lignende.
* Nem implementering - Grundfunktionen for AdWords forbliver den samme. Den eneste investering er at finde et brandet koncept til dine kampagner og afspejle det på dit websted.
* Ingen risiko for kannibalisering - Da du vælger søgeord og annoncetekster, der relateres til dit tema/koncept i stedet for til dit produkt eller din tjeneste, risikerer du ikke at tage trafik fra dine annoncer med høj konverteringsfrekvens.
* Mulighed for at spore resultater - Du kan naturligvis nemt spore dine resultater. Brug søgeforespørgselsrapporten til at få dybere indsigt i, hvilke søgeforespørgsler der udløste din annonce og førte trafik over på dit branding-websted.

Lad os se på et konkret eksempel: Forestil dig en energileverandør, der vil understrege sine grønne tiltag. En liste over målrettede udtryk relateret til dette emne kunne se sådan her ud:

miljøproblemer

grønne produkter

beskyttelse

bæredygtig handel

økobevidste produkter

bæredygtig levemåde


Du bør opbygge en meget relevant søgeordsliste baseret på disse udtryk og kombinere den med fængslende annoncetekster, der hjælper dig med at føre dedikeret trafik til dit branding-mikrowebsted, som denne:

Miljøspørgsmål
Er du bekymret for vores planet?
En bedre måde at leve på!
BæredygtigLevemåde.dk

Du kan også overveje at bruge en branding-strategi, der er centreret omkring sponsorater, større begivenheder, støtte til kendisser, firmafilantropi eller mere specifikke branding-ikoner.

Som du kan tænke dig, passer denne form for søge-branding-strategi bedst, hvis du ejer et etableret mærke eller forsøger at blive et etableret mærke. Hav hele tiden det bestemte mål for øje, som du vil opnå med dit branding-websted, og hold fast i nøglefaktorerne, herunder en destinationsside af høj kvalitet, som er relevant for dine annoncer og søgeord.