Søgeord er grundlaget for dine Google AdWords-kampagner. Der er andre muligheder for at vise annoncer, men de fleste kampagner er søgeordsmålrettede og bygger således på søgeord.

Søgeord? Hvad er det?

Hvis du vil vise annoncer i AdWords, er der to sider af samme sag: en brugers søgeforespørgsel på et søgewebsted og søgeordet i en AdWords-kundes kampagne. Søgeord er udtryk, som du vælger til at fastsætte, hvornår din annonce skal vises, og hvornår den ikke skal. Hvis alle forudsætninger (tilstrækkeligt budget, godt kvalitetsresultat og tilstrækkelig maks. CPC) er opfyldt, vises din annonce, når et af søgeordene i din konto, matcher en brugers søgeforespørgsel.

Hvordan fungerer filtre?

Det er nemmest at forklare deres funktion ved at vise et eksempel på et søgewebsted som google.dk. Når en bruger søger efter noget på www.google.dk, angiver vedkommende en søgeforespørgsel. Google viser derefter et udvalg af links til websteder, der er relevante for søgeforespørgslen. På samme tid viser Google AdWords-annoncer (til højre for eller over de gratis søgeresultater) der indeholder søgeforespørgslen eller dele af den på listen over søgeord.

Eksempel: Hvis en bruger søger efter cykel, kan en cykelhandler føje udtrykket cykel til sin liste over søgeord for at få sin annonce vist ved relaterede søgeforespørgsler.

Det er muligt at angive, hvor tæt søgeord og søgeforespørgsler skal matche, ved at bruge relevant tegnsætning. For at du kan gøre dette, tilbyder AdWords forskellige søgeordsmuligheder.

Fleksibel søgning

Denne valgmulighed gør det muligt at få vist din annonce ved søgeforespørgsler, der indeholder dit søgeord samt lignende udtryk og relevante varianter (udvidet matching). For søgeord, der indeholder mere end et ord, er rækkefølgen i forhold til rækkefølgen i søgeforespørgslen ikke relevant, og annoncen kan også blive vist ved delvise matches.

Eksempel: søgeordet cykel butik (ingen tegnsætning)
Din annonce vises for "online cykel butik", "cykel onlinebutik", "racercykel butik".
Søgeordet kan udvides, så din annonce også vises for "cykelforretning" og "butik med cykler".

Hvornår bør jeg bruge fleksibel søgning? Fleksibel søgning er standardvalgmuligheden for søgeord i AdWords, da den garanterer maksimal eksponering af dine annoncer for relevante søgeordsforespørgsler. Bemærk at dine annoncer måske vises ved forespørgsler, der indeholder konkurrenternes varemærkebetegnelser. Hvis dette sker, bør du tilføje disse udtryk som negative søgeord.

Sætning som søgeord

Denne valgmulighed gør det muligt for din annonce at blive vist ved søgninger, der matcher et udtryk. Søgeforespørgslen skal indeholde alle udtryk i dit søgeord i den samme rækkefølge, før din annonce vises. Den kan godt indeholde yderligere udtryk før eller efter.

Eksempel: søgeordet "cykel butik" (brug "" omkring ordet eller udtrykket).
Din annonce vises for "International cykel butik" og "cykel butik online".
Din annonce vises ikke for "cykel tilbehørs butik" eller "cykler butik".

Hvornår bør jeg bruge sætning som søgeord?

Når du vil forhindre udvidet matchning. Hvis ordrækkefølgen er afgørende for at fastsætte, om forespørgslen er relevant for dit produkt.

Eksempel: En cykelhandler tilbyder cykler til cykeludflugter, men dem, der ikke arrangerer cykelture, bør bruge "turcykel" for at forhindre visninger for søgeforespørgsler som "cykeltur".

Eksakt søgning

Denne valgmulighed gør det muligt for din annonce at blive vist ved søgninger, der kun matcher det eksakte udtryk. Søgeforespørgslen må ikke inkludere yderligere udtryk.
Eksempel: søgeordet [cykelbutik] (brug [] omkring ordet eller udtrykket)
Din annonce vises for "cykelbutik"
Din annonce vises ikke for "online cykelbutik", "cykeltilbehørsbutik", "cykler butik"

Hvornår bør jeg bruge eksakt søgning?

Når du vil forhindre udvidet matchning.

Hvis du ønsker at bruge generelle søgeord til at opnå maksimal eksponering, men ønsker at forhindre visninger for irrelevante kombinationer (f.eks. kan en cykelhandler, der sælger cykler, men ikke reservedele til cykler, forhindre visning for søgeforespørgsler som "cykelstativ" eller "cykellåse" ved at bruge [cykel] i stedet for cykel).

Hvis du udelukkende ønsker visninger for de udtryk, der er del af din søgeordsliste. En cykelhandler, der f.eks. kun tilbyder specifikke Shimano-gear, kan bruge eksakte søgeord som [shimano deore 530] eller [st m530] for at sikre, at hans annonce ikke vises for forespørgsler om gear, der ligger uden for forretningens produktområde.

Kan jeg også angive hvilke udtryk, min annonce ikke skal vises for?

Hvis du vil forhindre, at din annonce vises for bestemte søgeforespørgsler, der ikke er relevante for dit produkt eller din tjeneste, foreslår vi, at du bruger ekskluderede søgeord. Dette sikrer, at din annonce ikke vises for nogen søgning, der indeholder de angivne udtryk.

Eksempel: En cykelhandler, der specialiserer sig i nye cykler, ønsker ikke at få vist søgeforespørgsler for brugte cykler. Han kunne bruge søgeordet cykelbutik og det ekskluderede søgeord -brugt til at opnå dette.

Ekskluderede søgeord er vigtige elementer i vellykkede kampagner, da de forhindrer visninger for irrelevante søgeforespørgsler. Dermed øges dine CTR'er og CPC'er nedsættes.

Skrevet af Alissa, Lissi, Tobias og Mikael - Inside AdWords-teamet