Bliv mobil! Serien: Optimer til Google Mobil med Google Analytics
4. marts 2010
Det er vigtigt at forstå, hvem der besøger dit websted, når du udvikler dine AdWords-kampagner. I dette indlæg viser vi dig, hvordan du kan bruge Google Analytics til at analysere din webstedstrafik og optimere dine AdWords-kampagner.
Hvem besøger dit websted?
Flere og flere brugere besøger almindelige websteder via mobiltelefoner med komplette internetbrowsere. Disse brugere leder måske efter forskellige oplysninger, eller også vil de udføre en bestemt handling hurtigere end dem, som bruger en stationær computer. Ved du hvor mange brugere, der besøger dit websted via mobileenheder?
Du kan finde ud af det med Google Analytics ved at kigge på rapporten for besøgendes mobilenheder under afsnittet med rapporter for besøgende. Hvis det meste af din trafik kommer fra iPhone og Android-operativsystemer, skal du sikre dig, at dine AdWords-kampagner når den samme målgruppe. Det gør du ved at kontrollere, om dine AdWords-kampagneindstillinger er aktiveret til at blive vist på iPhones og lignende enheder.
(klik for at se et større billede)
Hvad leder de efter?
Google Analytics hjælper dig med at se hvilke søgeord, der genererede mest trafik til dit websted fra mobilenheder. Du skal blot vælge "Søgeord" som den sekundære dimension i din mobilenhedsrapport for at se, hvad de leder efter. Derefter kan du drage fordel af disse søgeord ved at konfigurere en separat mobilkampagne og inkludere mobilmålrettet annoncetekst.
(klik for at se et større billede)
Hvor går de hen?
Kunder på farten leder måske efter andre oplysninger på dit websted end de kunder, der sidder ved en stationær computer. I Google Analytics kan du se præcist, hvad mobilkunder gør anderledes på dit websted. Du opretter blot et avanceret segment for mobilenheder og føjer det til indholdsrapporterne. Derefter kan du optimere dine AdWords-kampagner ved at konfigurere mobilspecifikke kampagner med en anden destinationswebadresse. F.eks. hvis mobilbrugernes mest besøgte side er butiksvejvisersiden på dit websted, kan du evt.. vælge denne webadresse som din destinationsside.
(klik for at se et større billede)
Kom godt i gang
Vi håber, du kan bruge disse tip til at blive Mobil! For at komme i gang med Google Analytics kan du gå til www.google.dk/analytics.