Fejlfinding i Analytics/AdWords, del 1
5. april 2010

Google Analytics er et effektivt værktøj, som du kan bruge til at måle og analysere brugen af dit websted og til at måle effektiviteten af dine online annoncekampagner. I denne serie af blogindlæg vil vi komme ind på de problemer, der kan opstå, når du bruger Google Analytics, og hvad du kan gøre for at løse dem.
For at få en brugbar analyse af disse data skal din AdWords-konto være linket til din Analytics-konto. Under linkprocessen eller efter gennemførelsen af den kan du komme ud for følgende:
Jeg kan ikke få adgang til Google Analytics via min AdWords-konto
Hvis du ikke kan få adgang til din Analytics-konto via AdWords-fanen "Rapportering" > "Google Analytics", har din AdWords login-e-mail-adresse sandsynligvis ikke adgangsrettigheder til Analytics. I det tilfælde skal du henvende dig til administratoren af Analytics-kontoen, så du kan få tilføjet din e-mail-adresse via brugeradministrator. Hvis din AdWords login-e-mail-adresse allerede giver adgang til Analytics, er din AdWords-konto sikkert allerede linket til en anden Analytics-konto. Hvis du mener, at sidstnævnte er tilfældet, skal du kontakte AdWords-support.
Der er ingen data i Analytics-rapporterne
Hvis din Analytics-profil slet ikke registrerer nogen data, kan der være flere forskellige årsager. De mest almindelige er følgende:
- Der er ingen eller kun en defekt sporingskode på webstedet
Du skal først kontrollere, om Analytics-koden vises i kildekoden på dit websted, og om den er korrekt implementeret. Hvis du vil se, hvordan din kode skulle se ud, kan du gå ind i din Analytics-konto og klikke på "Analytics-indstillinger" og derefter på "Rediger" ud for den pågældende profil. Vælg til sidst "Kontroller status" øverst til højre.
- Forkert profilnummer i sporingskoden på dit websted
Det kan forekomme, at sporingskoden fra en anden profil eller konto er blevet installeret på webstedet ved en fejl. Sørg derfor for, at der benyttes det korrekte profilnummer (også kaldet webegenskabs-id eller UA-nummer) i kildekoden på dit websted. Du kan kontrollere det korrekte profilnummer u
nder "kontroller status", som beskrevet ovenfor. Hvis dette nummer ikke er det samme som nummeret i din kildekode, skal du redigere sporingskoden i kildekoden på dit websted.

- Forkert filterkonfiguration
Det kan også forekomme, at filtrene er konfigureret forkert, så hele trafikken bortfiltreres ved en fejl. Kontroller derfor, om et eller flere filtre er aktiveret i din profil. Her vil du finde råd om fejlfinding ved filterfejl i Analytics.
- Profil er oprettet inden for de seneste 24-72 timer
Når Analytics-koden er implementeret på dit websted, kan det tage 24-72 timer, før de første data vises i dine Analytics-rapporter. Det skyldes, at Analytics ikke er et realtime-rapporteringsværktøj. Så her skal du væbne dig med lidt tålmodighed.
Dette er afslutningen af første del. I det næste indlæg vil vi se på fejlfinding ved (ikke-indstillede) registreringer, manglende AdWords-data, e-Commerce-problemer samt automatisk og manuel tagging.