Hvad er kvalitetsresultat, og hvordan kan du forbedre det?
18. maj 2009
Når du annoncerer med Google AdWords, er det vigtigt at holde fokus på kvalitetsresultatet, da det kan påvirke både dine annonceringsomkostninger og din annoncerangering. Du kan holde din pris pr. klik (CPC) nede ved at sikre, at dine søgeords kvalitetsresultat er godt. I dette indlæg forklarer vi kvalitetsresultatet mere detaljeret og giver dig tip til, hvordan du kan forbedre det.
Hvordan beregnes kvalitetsresultatet?
Som vi nævnte i vores forrige indlæg beregnes der et kvalitetsresultat for hvert af dine søgeord. Det er baseret på en række faktorer, der måler hvor relevant dit søgeord er for din annoncetekst og for en brugers søgning, herunder:
Hvordan forbedres dit kvalitetsresultat?
Den bedste måde at gøre dit søgeord mere effektivt uden at øge omkostningerne er ved at optimere dem. Hvis dit kvalitetsresultat er lavt, bruger du måske søgeord, annoncer eller destinationssider, der ikke er helt så målrettede eller relevante, som de kunne være. Derfor anbefaler vi følgende optimeringstip til at gøre dine annoncer mere målrettede og relevante for både dig og dine potentielle kunder.
I den sidste del af denne serie diskuterer vi næste uge destinationssidens kvalitet, samt hvordan denne er bundet til det generelle kvalitetsresultat.
Hvordan beregnes kvalitetsresultatet?
Som vi nævnte i vores forrige indlæg beregnes der et kvalitetsresultat for hvert af dine søgeord. Det er baseret på en række faktorer, der måler hvor relevant dit søgeord er for din annoncetekst og for en brugers søgning, herunder:
- søgeordets historiske klikfrekvens (CTR) og den matchende annonce på Google
- din kontohistorik, som måles ud fra CTR'en for alle annoncer og søgeord i din konto
- den historiske klikfrekvens for annoncerede webadresser i annoncegruppen
- Kvaliteten af din destinationsside
- søgeordets relevans for annoncer i dets annoncegruppe
- søgeordets relevans og den matchende annonce til søgeforespørgslen
- din kontos effektivitet i den geografiske region, hvor annoncen vises
Hvordan forbedres dit kvalitetsresultat?
Den bedste måde at gøre dit søgeord mere effektivt uden at øge omkostningerne er ved at optimere dem. Hvis dit kvalitetsresultat er lavt, bruger du måske søgeord, annoncer eller destinationssider, der ikke er helt så målrettede eller relevante, som de kunne være. Derfor anbefaler vi følgende optimeringstip til at gøre dine annoncer mere målrettede og relevante for både dig og dine potentielle kunder.
- Find ud af, hvad dine annonceringsmål er. Når du har gjort dette klart, kan du beslutte, hvilken strategi du skal vælge. Hvis du f.eks. vil opnå et større investeringsafkast (ROI, return on investment), skal du fokusere på at oprette annoncer af høj kvalitet for at nå ud til de brugere, der søger efter det du tilbyder. Sørg derefter for at linke til destinationssider, hvor dine potentielle kunder nemt kan finde det dine annoncer tilbyder.
- Organiser din konto, så den opnår maksimal effektivitet, og tænk over hvordan dine kampagner skal struktureres. Hvis du f.eks. er ejendomsmægler, ønsker du måske at oprette mindst to kampagner, en til salg af huse og en anden til køb. Du kan udbygge dette yderligere ved at oprette annoncegrupper, f.eks. nye huse, ældre huse, osv. Desuden er det nyttigt at overveje regional målretning som en del af din kampagnestruktur. Hvis du kun sælger dine produkter i København, vil målretning mod København (i stedet for hele Danmark) hjælpe med til at nå ud til de rigtige brugere.
- Vælg relevante søgeord og placeringer. Tænk over, hvilke søgeord der bedst forklarer dit produkt eller din tjeneste, og grupper disse søgeord i forskellige temaer. Brug desuden negative søgeord til at undgå visninger fra brugersøgninger fra brugere, der søger efter noget andet, der muligvis ikke er relevant for det du tilbyder. Overvej dette eksempel: Hvis du er ejendomsmægler, ønsker du måske at tilføje negative søgeord som 'leje', 'udleje' og 'lease', så brugere, der søger efter huse til leje, ikke ser din annonce, da de sandsynligvis ikke klikker på din annonce, hvilket gør din CTR lavere.
- Opret enkle og målrettede annoncer. Sørg for, at dine annoncers indhold fanger dine potentielle kunders opmærksomhed og fremhæver din virksomhed i forhold til konkurrenter. Ved at bruge søgeord i din annoncetekst vises disse udtryk med fed skrift, når annoncen vises for brugere, hvilket gør den mere synlig. Envidere vil annoncetekst, der opfordrer til handling som f.eks. 'køb her' eller 'sælg nu' øge sandsynligheden for, at brugeren faktisk klikker på din annonce.
- Optimer dit websted i forhold til konverteringer. Hvis du ønsker at opnå et større investeringsafkast, skal du sørge for, at potentielle kunder nemt kan finde det, annoncen tilbyder. Hvis din annonce f.eks. er målrettet mod brugere, der er interesserede i at købe et nyt hus i Århus, Danmark, bør din annonce føre til en webside, der tilbyder nye huse til salg i Århus. Dette er meget mere målrettet end en start- eller indeksside for et ejendomsmæglerfirma, hvor brugeren derefter skal søge efter nye huse.
- Spor din kontoeffektivitet, og afprøv, og rediger dine kampagner for at opnå det ønskede resultat. Den bedste måde at finde ud af, hvordan din annoncering klarer sig, er ved at overvåge dine kontodata. Ved at køre rapporter og overvåge dine kontostatistikker som f.eks. CTR, kvalitetsresultat og anslåede bud for første side, kan du se hvilke kampagner, annoncegrupper, annoncer og søgeord der fungerer bedst, samt hvilke der skal forbedres.
I den sidste del af denne serie diskuterer vi næste uge destinationssidens kvalitet, samt hvordan denne er bundet til det generelle kvalitetsresultat.