Brug af nøgleindikatorer for effektivitet: Del 1
10. juni 2009

Hvad er KPI'er?
Kort sagt er KPI et måleparameter i Google Analytics, der måler, i hvor høj grad dit websted lever op til dine målsætninger. Hvis målsætningen for dit websted f.eks. er at sælge online, er konverteringsfrekvensen i din E-handelsrapport en nøglemåling, du skal holde øje med i Google Analytics. Se andelen af besøgende på dit websted, der køber noget af dig, og hvor de kommer fra. Det, der adskiller KPI'er fra alle andre måleparametre, er "nøgle"-delen: Disse måleparametre er afgørende for dit websteds effektivitet og dermed dine online forretningsaktiviteter.
Hvorfor skulle jeg bruge KPI'er?
Oprettelse af KPI'er er nyttig til to ting. Ændringer i dine KPI'er fortæller dig, hvornår du bør reagere. Hvis afvisningsprocenten på din hjemmeside øges med 50 %, bør du finde ud af hvorfor og skride til handling for at vende denne udvikling.
For det andet hjælper KPI'er dig med at bygge bro mellem din Google Analytics-konto og resten af din virksomhed. De hjælper dig med at forstå, hvilke ønsker hver enkelt interessepart i din virksomhed har til din Google Analytics-konto og til virksomhedens synlighed online. Gør dine kolleger interesserede i, hvordan jeres online forretningsaktiviteter udvikler sig, via nøglerapporter og -målinger.
Hvordan opretter du din KPI-oversigt?
Vellykket oprettelse af KPI'er drejer sig om at oversætte dit websteds forretningsmål til måleparametre, der giver mening i din Google Analytics-konto. Du er den, der kender din virksomhed bedst, og eftersom alle virksomheder er forskellige, er det kun dig, der kan oprette dine KPI'er. For at komme i gang skal du spørge dig selv og nogle nøglepersoner i din organisation ét spørgsmål: Set fra dit perspektiv, hvorfor eksisterer din virksomheds websted så? Skriv svarene ned. De vil sandsynligvis variere, alt efter hvem du taler med. Det er vigtigt at få input fra alle afdelingerne i din virksomhed og derefter prioritere svarene. Jeg vil foreslå dig højst at beholde de øverste 10.
Når du har taget dine virksomhedsmål i betragtning, kan du begynde at oprette tilhørende KPI'er. Lad os eksempelvis sige, at det er et virksomhedsmål at få flere folk til at besøge din fysiske butik efter at have besøgt dit websted. I dette tilfælde vil en god KPI i din Analytics-konto være konverteringsfrekvensen af folk, der besøger siden med kørselsanvisninger til din fysiske placering.
Her er nogle ideer, der kan hjælpe dig med at oprette relevante KPI'er at holde øje med:
- Sørg for, at de er vigtige og relaterede til virksomheden. Jeg nævnte dette tidligere, men det er nødvendigt, at du forbinder dine KPI'er med dine virksomhedsmål. En KPI som f.eks. 'tiltræk flere besøgende' virker måske som et godt valg, men er det for alvor forbundet med dine virksomhedsmål? Hvad hvis det lykkes marketing at fordoble antal besøgende, men ingen af de nye besøgende køber? Det er måske bedre at tiltrække flere kvalitetsbesøgende, hvor kvalitet måles ved konverteringsfrekvens eller afvisningsfrekvens.
- Gør dem handlingsrettede. Hvis du ikke kan handle ud fra en af dine valgte KPI'er, er det ikke en god KPI. Spørg dig selv: Hvis jeg møder op i morgen, og denne KPI er fordoblet eller halveret - hvad gør jeg så?
- Fokuser på din målgruppe og giv dem indhold. Hvis du deler rapporter med andre teammedlemmer, skal du huske på, at ikke alt er relevant for alle. Hvis du deler målinger med teammedlemmer, skal du prøve at fokusere deres opmærksomhed på det, der er vigtigst for deres arbejde. Eksempel: "50 % af brugerne brugte søgefunktionen på vores websted sidste uge. Af dem, der søgte, forlod 45 % webstedet umiddelbart efter at have set søgeresultater for de øverste ti søgetermer". Dette er nyttige oplysninger for medlemmer af designteamet, der arbejder på at forbedre webstedssøgning, og for deres leder, men det er muligvis unødvendige oplysninger for marketingafdelingen.
Skrevet af Mads - Inside AdWords-teamet