Vigtige områder for webstedets resultat
8. februar 2010
Hvilke områder er vigtige for webstedets resultat?
I dag fortsætter vi serien om webdesign, hvor vi vil tale om nogle vigtige områder for dit websted og det som du kan få ud af det.
Følgende tre områder er meget vigtige for dit websteds effektivitet, nemlig startsidedesign, navigering og kategorisider.
Startsidedesign
- Anbring alle vigtige oplysninger, som f.eks. produktkategorier og specialtilbud øverst på siden og før sidens skillelinje.
- Tænk på F-visningen. I 2006 foretog Nielsen Norman Group et studie med sporing af øjenbevægelser som viste, at brugere har en tendens til at tjekke indholdet på et websted i et "F-mønster", hvor de specielt fokuserer på venstre side af siden, fulgt af to vandrette striber, hvor den øverste stribe er længere end den nederste. Nogle gange bliver "F-mønstret" til et "E-mønster".
- Sørg for, at dit varemærke og formålet med dit websted er synligt. Det vil øge loyaliteten og virke overbevisende på kunderne. Undgå lange præsentationer. Oplysninger af den slags kan du altid anbringe i et "Om os"-afsnit.
- Undgå rod: Dit websted bør altid være nemt at overskue, og man bør kunne finde sideafsnittene med et enkelt blik (f.eks. oplysninger om produktkategorier, levering og kontaktoplysninger).
- Brug din startside til at afprøve forskellige tilbud, eksempelvis offlinetilbud eller sæsonbetonede tilbud (f.eks. Mors dag).
- Brug attraktive udtryk med opfordring til handling (f.eks. "Hurtig, gratis levering på alle ordrer") på din startside.
Navigation
Brug den rette destinationsside
Et køb er ikke gennemført, bare fordi brugerne besøger dit websted, efter de har klikket på din AdWords-annonce. Du er nødt til at sikre dig, at de når frem til den rigtige side. Sådan gør du det nemt for dem at foretage et køb:
- Produktspecifikke søgeord og annoncer bør linke til produktspecifikke sider. Produktsider bør heller ikke være længere end to klik væk fra en købsside.
- Forsøg at afspejle titlen på din annonce på din destinationsside.
- Medtag alle salgsargumenterne, der står i din annoncetekst (priser, tilbud, leveringsmuligheder) på din destinationsside.
Tydelige mærkater og overskrifter.
Du gør navigeringen på dit websted nemmere for de besøgende, når du sørger for, at dine produkt- og tjenestekategorier er nemme at få øje på. Det kan du gøre ved at bruge tydelige mærkater og overskrifter. Du bør gøre brug af en navigeringsstruktur, der er intuitiv, og som brugeren derfor ikke behøver kæmpe for at gennemskue.
Nemt sprog.
Undgå jargon, når det på nogen måde er muligt, og sørg for, at dine kunder forstår alle udtrykkene på dit websted, også selvom dit produkt er meget specialiseret.
Link til startsiden og procesindikatorer.
Sørg for, at du viser procesindikatorer øverst på siden, plus et link til startsiden. Vis også brugerne, hvor de skal fortsætte til, ved hjælp af tydelige elementer som f.eks. webstedssøgning, navigation øverst eller ude i siden, eller produktlink.
Det var det hele for i dag, men hold øje med de næste indlæg om webstedsdesign!
Du finder yderligere oplysninger om webstedsdesign, og hvordan man forvandler besøgende til kunder i vores e-bog i Google Konvertering Center.