Site clinic #3: Et nærmere kig på et Norsk universitets website
25. juni 2010
Site clinic #3: Et nærmere kig på et Norsk universitets website
Vi er nu nået til den tredje post i vores Nordiske site clinic. For vores norske installation har vi valgt websitet for Universitet i Agder, www.uia.no.
I tidligere indlæg har vi dækket en del generelle emner for webmastere fra problemstillinger omkring flersprogede sites til at tilføje alt-attributer til billeder. Som i tidligere indlæg vil vi kigge tilbage på tidligere emner i den nye kontekst med det pågældende site. Vi håber også at vi kan give flere tips til hvordan Google Webmasterværktøjer kan hjælpe dig til en bedre forståelse af potentielle problemer med dit site, og hvordan du kan løse dem. Især vil vi forsøge at fokusere på emner der er af særlig interesse for folk der har større, ofte internationale, websites, som f.eks. et universitet.
Vedligeholdelse af større internationale sites
Universiteter har ofte adskillige internationale forbindelser og kan for eksempel have mange gæstestuderende og -undervisere. Dette website har allerede gjort et godt stykke arbejde med en klar separation af det engelske og norske indhold, som foreslået når man arbejde med flersprogede websites. Denne opdelte struktur, i dette tilfælde ved at have engelsk indhold i en undermappe kaldet “en” og det norske indhold i en undermappe kaldet “no”, hjælper brugere til at afgøre hvilken sproggruppe indholdet er tiltænkt. Dette er en fin måde at indikeret lokaliseret indhold, uden at bruge et separat domæne til det. Husk på, at der er forskellige muligheder derude, og løsningen i dette eksempel er, at bevare alt indhold på ét domæne. Dette kan være behjælpeligt fra et vedligeholdelsesperspektiv, da webmasteren således kun skal holde styr på ét domæne.
Kortlægning af dit website for brugere og søgemaskiner
Som med alle andre sites er det til stadighed vigtigt at at vedligeholde en klar struktur for både brugere og søgerobotter således at de nemt kan navigere på sitet. Hvis vi specifikt kigger på www.uia.no kan vi se, at de allerede har et relativt stort site map der linkes til fra øverste højre hjørne (se skærmbillede herunder).

Dette site map kan være meget behjælpelig for brugere, og potentielt også søgemaskinerobotter, til at få et overblik over websitet. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er en væsentlig forskel på at lave et site map til brugerne og et Sitemap der er tiltænkt søgemaskinerobotter. Den væsentligste forskel er, at et site map til brugere kommer i form af en simpel HTML side, mens standardformatet for søgemaskiner er i form af en XML-fil. Med en XML-fil kan du indsende dit XML-Sitemap til Google Webmasterværktøjer for at gøre Google opmærksom på siderne på dit website. Ved at have et standardformat for Sitemaps er det overordnet set nemmere for søgemaskiner at indhente oplysninger om dem. Du kan lære mere om standardiserede XML Sitemaps på sitemaps.org. Du kan også besøge vores Webmasterværktøjer Hjælpecenter for at lære mere om hvorledes du kan lave og indsende et godt XML Sitemap.
Vi forstår at forskellen på de to nævnte former for site maps kan være lidt forvirrende, men forhåbentlig har vi været i stand til at forklare forskellen. Angående dette specifikke emne vil vi foreslå at du kigger på denne video med Matt Cutts, hvor han forsøger at svare på spørgsmålet: Hvad er bedst: et HTML site map, eller et XML Sitemap?
PDF dokumenter
Universiteter kan ofte have store mængder akademisk indhold på deres site, som tit findes i form af PDF-dokumenter. Google kan fint indeksere denne type dokumenter såvel som andre typer, og de kan ofte være gode kilder til trafik til dit website. Indhold som dette kan nemt undervurderes som en måde hvormed brugere finder dit website, og det er værd at overveje at fremhæve, i selve disse dokumenter, hvor de stammer fra, og måske endda inkludere navigeringsinformation hvor det er muligt. Hvis vi kigger på www.uia.no kan vi med en simpel site-søgning (bemærk anvendelsen af “filetype:pdf” operatoren) se, at der er tusindvis af PDF-dokumenter på sitet. I det store hele, en ganske god portion af det samlede indhold på www.uia.no.

site-søgningen ovenover ses det også hvorledes størstedelen af dokumenterne mangler en rigtig god tekst i beskrivelsen, der kan være behjælpelig for brugerne, og hjælpe dem med at beslutte hvorvidt resultatet er interessant nok til en nærmere inspektion.
Temaet med manglende beskrivelser på alle typer af indekserbart indhold har været rundet i alle vore artikler indtil videre, og det er ganske enkel fordi det er et emne der er værd at gøre webmastere opmærksom på igen og igen. Det kan være yderst kedsommeligt at sørge for, at beskrivelser er up-to-date på enhver side såvel som ethvert dokument der kan indekseres, men det spiller en vigtig rolle for hvorledes dit indhold bliver indekseret, og for hvordan brugere finder vej til dit indhold.
En sidste kommentar til emnet PDF-dokumenter og universiteter. Et produkt som måske ikke er så kendt uden for den engelsktalende del af verden er Google Scholar, der aktivt indekserer akademisk indhold såsom PDF-dokumenter fra en lang række betroede kilder. Der er allerede en mængde dokumenter fra Universitetet i Agder indekseret der, og i takt med at servicen udvider vil den også gøre bedre brug af taggede dokumenter. Hvis du gerne vil vide mere om projektet, og måske kontakte holdet bag, så besøg support-siden til udgivere af videnskabeligt materiale.
HTML forslag
En anden meget anvendelig del af Googles Webmasterværktøjer er HTML-forslag. Disse forsalg er tilgængelige via “Diagnosticering -> HTML forslag”. Denne sektion kan hjælpe med at identificere overordnede tendenser på dit site, der kan være med til at nedsætte effektiviteten af indekseringen og præsentationen af dit indhold. Især vil det give dig et overblik over potentielle problemer såsom:
Det anbefales at tjekke denne sektion med jævne mellemrum da den opdateres løbende med informationer der kan være behjælpelig i takt med at du arbejder på dit website.
Gennemgangsfejl
Det sidste emne vi gerne vil behandle i denne post er gennemgangsfejl. Google Webmasterværktøjer giver en omfattende og forhåbentlig hjælpsom række informationer i relation til hvor godt Google har været i stand til at indeksere dit site, og giver en oversigt over ting som f.eks. gennemgangsfejl, som Googlebot kan være stødt på da den forsøgte at crawle dit site. Det kan f.eks. være at din side har været utilgængelig, begrænset af robots.txt eller andre metoder, eller blot returnerer en 404 ikke fundet respons. Der kan være andre årsager end disse, men Google Webmasterværktøjer forsøger at give en liste over de oftest forekomne årsager, samt vejlede dig til en mulig løsning.
Du kan få en oversigt over forskellige gennemgangsfejl i betjeningspanelet, såvel som en komplet liste under menuen “Diagnosticering -> Gennemgangsfejl”.
I vores tidligere artikler har vi allerede behandlet hvorledes man bedst håndterer en af de mest almindelige problemer med crawling: 404 pages. For det første vil vi gerne nævne, at standard 404-siden som man finder på uia.no giver et godt indtryk, og er tilsyneladende hjælpsom for brugerne. Tag blot et kig på skærmbilledet af en 404-side herunder, som man som bruger ender på, hvis man forsøger at tilgå en ikke-eksisterende side som www.uia.no/unknown. Brugeren bliver præsenteret for en forklaring på fejlen på både engelsk og norsk. Udover fejlbeskeden præsenteres brugeren for en søgeformular samt en komplet menu over websitet. Stort bifald herfra for denne tilgang, da det er yderst brugervenligt!

Dette afslutter vores tredje artikel i vores site clinic serie. Vi håber virkelig vores artikler har været anvendelige og informative! Husk på, at der er et væld af informationer tilgængelig derude højst sandsynlig via en simpel søgning. Vi opforder altid til at besøge vores Webmaster Central Blog, som vi har brugt som kilde en del gange i disse indlæg. I dette indlæg har vi brugt vores Google Webmaster Central Channel på YouTube som kilde, og den kan også anbefales generelt. Du altid velkommen til at poste spørgsmål i vores lokale forum for Webmasters, som er tilgængelige på Dansk, Finsk og Svensk.
Held og lykke!
Skrevet af Anu, Fredrik & Jonas, Search Quality
Vi er nu nået til den tredje post i vores Nordiske site clinic. For vores norske installation har vi valgt websitet for Universitet i Agder, www.uia.no.
I tidligere indlæg har vi dækket en del generelle emner for webmastere fra problemstillinger omkring flersprogede sites til at tilføje alt-attributer til billeder. Som i tidligere indlæg vil vi kigge tilbage på tidligere emner i den nye kontekst med det pågældende site. Vi håber også at vi kan give flere tips til hvordan Google Webmasterværktøjer kan hjælpe dig til en bedre forståelse af potentielle problemer med dit site, og hvordan du kan løse dem. Især vil vi forsøge at fokusere på emner der er af særlig interesse for folk der har større, ofte internationale, websites, som f.eks. et universitet.
Vedligeholdelse af større internationale sites
Universiteter har ofte adskillige internationale forbindelser og kan for eksempel have mange gæstestuderende og -undervisere. Dette website har allerede gjort et godt stykke arbejde med en klar separation af det engelske og norske indhold, som foreslået når man arbejde med flersprogede websites. Denne opdelte struktur, i dette tilfælde ved at have engelsk indhold i en undermappe kaldet “en” og det norske indhold i en undermappe kaldet “no”, hjælper brugere til at afgøre hvilken sproggruppe indholdet er tiltænkt. Dette er en fin måde at indikeret lokaliseret indhold, uden at bruge et separat domæne til det. Husk på, at der er forskellige muligheder derude, og løsningen i dette eksempel er, at bevare alt indhold på ét domæne. Dette kan være behjælpeligt fra et vedligeholdelsesperspektiv, da webmasteren således kun skal holde styr på ét domæne.
Kortlægning af dit website for brugere og søgemaskiner
Som med alle andre sites er det til stadighed vigtigt at at vedligeholde en klar struktur for både brugere og søgerobotter således at de nemt kan navigere på sitet. Hvis vi specifikt kigger på www.uia.no kan vi se, at de allerede har et relativt stort site map der linkes til fra øverste højre hjørne (se skærmbillede herunder).

Dette site map kan være meget behjælpelig for brugere, og potentielt også søgemaskinerobotter, til at få et overblik over websitet. Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er en væsentlig forskel på at lave et site map til brugerne og et Sitemap der er tiltænkt søgemaskinerobotter. Den væsentligste forskel er, at et site map til brugere kommer i form af en simpel HTML side, mens standardformatet for søgemaskiner er i form af en XML-fil. Med en XML-fil kan du indsende dit XML-Sitemap til Google Webmasterværktøjer for at gøre Google opmærksom på siderne på dit website. Ved at have et standardformat for Sitemaps er det overordnet set nemmere for søgemaskiner at indhente oplysninger om dem. Du kan lære mere om standardiserede XML Sitemaps på sitemaps.org. Du kan også besøge vores Webmasterværktøjer Hjælpecenter for at lære mere om hvorledes du kan lave og indsende et godt XML Sitemap.
Vi forstår at forskellen på de to nævnte former for site maps kan være lidt forvirrende, men forhåbentlig har vi været i stand til at forklare forskellen. Angående dette specifikke emne vil vi foreslå at du kigger på denne video med Matt Cutts, hvor han forsøger at svare på spørgsmålet: Hvad er bedst: et HTML site map, eller et XML Sitemap?
PDF dokumenter
Universiteter kan ofte have store mængder akademisk indhold på deres site, som tit findes i form af PDF-dokumenter. Google kan fint indeksere denne type dokumenter såvel som andre typer, og de kan ofte være gode kilder til trafik til dit website. Indhold som dette kan nemt undervurderes som en måde hvormed brugere finder dit website, og det er værd at overveje at fremhæve, i selve disse dokumenter, hvor de stammer fra, og måske endda inkludere navigeringsinformation hvor det er muligt. Hvis vi kigger på www.uia.no kan vi med en simpel site-søgning (bemærk anvendelsen af “filetype:pdf” operatoren) se, at der er tusindvis af PDF-dokumenter på sitet. I det store hele, en ganske god portion af det samlede indhold på www.uia.no.
site-søgningen ovenover ses det også hvorledes størstedelen af dokumenterne mangler en rigtig god tekst i beskrivelsen, der kan være behjælpelig for brugerne, og hjælpe dem med at beslutte hvorvidt resultatet er interessant nok til en nærmere inspektion.
Temaet med manglende beskrivelser på alle typer af indekserbart indhold har været rundet i alle vore artikler indtil videre, og det er ganske enkel fordi det er et emne der er værd at gøre webmastere opmærksom på igen og igen. Det kan være yderst kedsommeligt at sørge for, at beskrivelser er up-to-date på enhver side såvel som ethvert dokument der kan indekseres, men det spiller en vigtig rolle for hvorledes dit indhold bliver indekseret, og for hvordan brugere finder vej til dit indhold.
En sidste kommentar til emnet PDF-dokumenter og universiteter. Et produkt som måske ikke er så kendt uden for den engelsktalende del af verden er Google Scholar, der aktivt indekserer akademisk indhold såsom PDF-dokumenter fra en lang række betroede kilder. Der er allerede en mængde dokumenter fra Universitetet i Agder indekseret der, og i takt med at servicen udvider vil den også gøre bedre brug af taggede dokumenter. Hvis du gerne vil vide mere om projektet, og måske kontakte holdet bag, så besøg support-siden til udgivere af videnskabeligt materiale.
HTML forslag
En anden meget anvendelig del af Googles Webmasterværktøjer er HTML-forslag. Disse forsalg er tilgængelige via “Diagnosticering -> HTML forslag”. Denne sektion kan hjælpe med at identificere overordnede tendenser på dit site, der kan være med til at nedsætte effektiviteten af indekseringen og præsentationen af dit indhold. Især vil det give dig et overblik over potentielle problemer såsom:
- Problemer med titler: Potentielle problemer med title-tags på dine sider, såsom manglende eller gentagede titler.
- Problemer med meta-beskrivelser: Potentielle problemer med dublerede beskrivelser eller andre problemer relateret til meta beskrivelser
- Ikke-indekserbart indhold: Sider med indhold som vores crawlere muligvis ikke kan forstå, som f.eks. mediefiler, video eller billeder
Det anbefales at tjekke denne sektion med jævne mellemrum da den opdateres løbende med informationer der kan være behjælpelig i takt med at du arbejder på dit website.
Gennemgangsfejl
Det sidste emne vi gerne vil behandle i denne post er gennemgangsfejl. Google Webmasterværktøjer giver en omfattende og forhåbentlig hjælpsom række informationer i relation til hvor godt Google har været i stand til at indeksere dit site, og giver en oversigt over ting som f.eks. gennemgangsfejl, som Googlebot kan være stødt på da den forsøgte at crawle dit site. Det kan f.eks. være at din side har været utilgængelig, begrænset af robots.txt eller andre metoder, eller blot returnerer en 404 ikke fundet respons. Der kan være andre årsager end disse, men Google Webmasterværktøjer forsøger at give en liste over de oftest forekomne årsager, samt vejlede dig til en mulig løsning.
Du kan få en oversigt over forskellige gennemgangsfejl i betjeningspanelet, såvel som en komplet liste under menuen “Diagnosticering -> Gennemgangsfejl”.
I vores tidligere artikler har vi allerede behandlet hvorledes man bedst håndterer en af de mest almindelige problemer med crawling: 404 pages. For det første vil vi gerne nævne, at standard 404-siden som man finder på uia.no giver et godt indtryk, og er tilsyneladende hjælpsom for brugerne. Tag blot et kig på skærmbilledet af en 404-side herunder, som man som bruger ender på, hvis man forsøger at tilgå en ikke-eksisterende side som www.uia.no/unknown. Brugeren bliver præsenteret for en forklaring på fejlen på både engelsk og norsk. Udover fejlbeskeden præsenteres brugeren for en søgeformular samt en komplet menu over websitet. Stort bifald herfra for denne tilgang, da det er yderst brugervenligt!
Dette afslutter vores tredje artikel i vores site clinic serie. Vi håber virkelig vores artikler har været anvendelige og informative! Husk på, at der er et væld af informationer tilgængelig derude højst sandsynlig via en simpel søgning. Vi opforder altid til at besøge vores Webmaster Central Blog, som vi har brugt som kilde en del gange i disse indlæg. I dette indlæg har vi brugt vores Google Webmaster Central Channel på YouTube som kilde, og den kan også anbefales generelt. Du altid velkommen til at poste spørgsmål i vores lokale forum for Webmasters, som er tilgængelige på Dansk, Finsk og Svensk.
Held og lykke!
Skrevet af Anu, Fredrik & Jonas, Search Quality