Som vi skrev om i det første indlæg omkring kontostruktur, vil en god kontostruktur som afspejler din hjemmeside og dit produktudvalg ofte være forudsætningen for effektiv markedføring via AdWords. Men hvordan får man struktureret sin konto, hvis man allerede er gået i gang med AdWords og måske ikke er tilfreds med strukturen?

Opdel i forskellige varegrupper
Et eksempel er en butik som sælger tøj og sko til børn. Butikken har lavet en AdWords-konto og lavet en kampagne med en enkelt annoncegruppe. I denne har man indsat følgende søgeord:

Regntøj til børn
Tøj til baby
Børnesko
Sko
Børn
Regn
Babytøj
Billige børnesko
Billigt
Tøj
Regntøj

Tager vi et nærmere kig på listen kan vi se, at enkelte ord er meget generelle og at der er tre gennemgående temaer i disse søgeord: Sko til børn, regntøj til børn og tøj til babyer.

Vi har altså 3 afgrænsede produktgrupper som er meget forskellige og derfor bør have deres egen annoncegruppe. Vi starter derfor med at gruppere disse i 3 annoncegrupper med hvert sit sæt søgeord:

Annoncegruppen ’Sko til børn’, med søgeordene ’sko til børn’, ’børnesko’ og ’billige børnesko’.

Annoncegruppen ’Regntøj til børn’, med søgeordet ’regntøj til børn’

Annoncegruppen ’Babytøj’, med søgeordene ’tøj til baby’ og ’babytøj’.

Vi vælger at frasortere ord som ’tøj’, ’sko’, ’regn’, og ’billigt’ da disse ikke er specifikke nok til at beskrive produkter som er rettet mod et ganske præcist publikum. Dette mindsker trafik som ikke er relevant og som sandsynligvis ikke vil føre til salg.

Ved at dedikere annoncegrupper til hver enkelt produktgruppe eller service du tilbyder, kan du meget nemmere holde styr på hvilke af dine produkter som klarer sig bedst. Samtidig kan du nemmere danne dig et overblik i din konto og se, hvilken annoncegruppe der har brug for opmærksomhed.

Opdatering:
Du kan læse videre om optimering af din kampagnestruktur i vores indlæg Kampagnestruktur III: Optimer dine annoncetekster.