Vi er nu nået til det tredje indlæg i vores tema om optimering af kampagnestruktur. Tidligere har du kunnet læse om de grundlæggende principper for en god kontostruktur i 'Kampagnestruktur I' og om, hvordan du nemt og hurtigt kan omstrukturere din eksisterende annoncekampagne og søgeord i relevante kampagner og annoncegrupper i 'Kampagnestruktur II'.

I dette indlæg vil vi se på, hvordan du efter at have struktureret din konto kan begynde at arbejde proaktivt med dine annoncetekster for at sikre, at potentielle kunder vælger at klikke på netop din annonce.

Det kræver meget lidt at blive en bedre tekstforfatter og med få virkemidler få det bedste ud af den plads, der er i en AdWords-annonce. Husk på at brugeren gerne i din annonce skal kunne se en beskrivelse af, hvad du tilbyder. Så sørg for at fremhæve alt det, der gør netop din forretning specielt attraktiv for dit publikum. Her er nogle tips.

Lav din annoncetitel specifik og unik:
  • Undlad at nævne din virksomheds navn i eller web-adresse i titlen, da dette ikke har megen effekt.
  • Tag gerne dine velfungerende søgeord med i titlen for at vise brugeren forbindelsen mellem hans/hendes søgning og din annonce.
Sørg for at dine tekster har et gennemgående budskab og er relevante i forhold til søgeordene:
  • Annoncér kun et produkt eller service i din annonce for at gøre den så målrettet som mulig.
  • Hvis du kun retter dig mod et bestemt geografisk område eller markedssegment, så sørg for at nævne dette i din tekst.
  • Nævn gerne prisen – især hvis din pris er meget konkurrencedygtig.
Brug salgsfremmende udtryk for at fremhæve dine tilbud og lignende:
  • Nævn de fordele der eventuelt adskiller dig fra dine konkurrenter - for eksempel fri fragt, hurtig levering og lignende.
  • Husk altid at fremhæve dine eventuelle unikke fordele i form af varer som du måske er eksklusivimportør af, eller priser og konkurrencer som din butik eller virksomhed har vundet.
  • + alle de andre fordele som du kan tilbyde!

Eksempler på annoncetekster

Her er et eksempel på, hvorledes vi med få virkemidler går fra en rodet annonce uden mange unikke fordele til en annonce, som fremstår mere unik og slagkraftig:

Annonce 1:
Babyshoppen24.dk
Bleer, barnevogne, babymad, rangler
legetøj, sparkedragter og andet
www.babyshop24.dk
Her nævner annoncen en del produkter og fremstår umiddelbart rodet. Udover et stort sortiment, nævnes der ingen unikke fordele. Der bruges også værdifuld plads på at skrive virksomhedens web-adresse til trods for, at denne jo altid vil være at finde i annoncens 4 linie.

Annonce 2:
Kvalitet til din baby
Babytøj til de kræsne. Fri fragt!
Str. 0-2 år. Alle de kendte mærker
www.babyshop24.dk
Vi har nu redigeret annoncen en gang. Vi ser nu, at annoncen fremstår mere fokuseret, ved at vi i denne annonce ser på babytøj. Vi filtrerer de andre produkter fra og laver separate annoncegrupper for hver enkelt produktlinje. Vi gør endvidere brugeren opmærksom på vores tilbud om fri fragt og fortæller, at vi har alle de kendte mærker, og hvilken alder vi henvender os til. Annoncen er klart forbedret men kan gøres endnu bedre.

Annonce 3:
Kvalitetstøj Til Din Baby
Besøg Vores Butik I Køge Eller Shop
Online Og Få Fri Fragt! Fra 0-2 År.
www.babyshop24.dk

Vi har nu redigeret teksten endnu engang. I første linje melder vi nu klart ud, hvad vi sælger og gør opmærksom på, at man hos os kan shoppe online eller møde op i vores fysiske butik. Vi angiver også, hvor butikken er placeret. Vi gør desuden opmærksom på tilbuddet om fri fragt af varerne og hvilken aldersgruppe, vi henvender os til. Denne annonce fremstår nu efter to meget simple redigeringer langt stærkere end da vi startede, da den slår på de fordele vi har, og annoncen vil forhåbentligt give langt bedre resultater nu.

Hvad er dine erfaringer?
Men det er selvfølgelig brugerne som i sidste ende er dommere over, om annoncen virker. Har du erfaringer med resultaterne af denne slags ændringer, gode eller dårlige, eller andre tips til at forbedre annoncetekster, så knyt en kommentar til indlægget i kommentarfeltet nedenfor.