Webstedsdesign og e-handel
16. februar 2010
Velkommen til tredje del af vores serie om webstedsdesign
I vores første og andet indlæg om webdesign gennemgik vi, hvordan man designer et websted, der fastholder besøgende og gør det nemt at navigere. I dag vil vi gerne give dig nogle råd med hensyn til, hvordan du præsenterer dine produkter for potentielle købere, og hvordan du gør din købscyklus effektiv, så du kan få salget i hus.
Dit websted er dit vigtigste salgsværktøj, og præsentationen af dine produkter og strukturen af din købscyklus er afgørende for, hvor stort et antal onlinesalg, du genererer. Overvej følgende tip om, hvordan du kan designe dine produktsider og strukturen af købscyklussen på dine websider:
Produktkategorier
Du bør sørge for, at navigationen bliver så nem som muligt, og at det er let for brugerne at få vist de forskellige produktkategorier og navigere frem og tilbage på tværs af dine sider.
- Vis produktgrupperne tydeligt: Sørg for, at det er nemt at finde kategoriafsnittene. Det kan du f.eks. gøre ved at anbringe link på en statisk menu, der vises på alle siderne. På den måde ved dine brugere hele tiden, hvordan de skal komme tilbage til en bestemt produkttype. Hvis du har specielle produkttilbud eller rabatter, kan du desuden overveje at fremhæve det pågældende produktafsnit ved hjælp af en opfordring til handling eller et ikon.
- Sørg for, at siderne fremstår så lidt rodet som muligt. Pointen er, at du skal tilbyde dine kunder de produkter, de leder efter, så hurtigt og så tydeligt som muligt, så skrifttyper, billedstørrelse og baggrundsfarver har betydning for, hvilke handlinger kunderne vælger at foretage.
Specifikke produktsider
- Produktlayout: Find frem til den rigtige kombination mellem billeder og tekst. Det ene bør ikke overvælde det andet. Det er også meget vigtigt at give tydelige og relevante oplysninger om dit produkt (f.eks. slutpris og vigtigste funktioner og/eller fordele).
- Visningsmuligheder: Giv brugerne mulighed for at zoome ind og ud, så oplevelsen af at se på produkterne kommer så tæt på virkeligheden som muligt. Sørg desuden for, at billederne er store nok.
- Sammenligninger og anmeldelser: Det er helt naturligt, at brugere og handlende gerne vil sammenligne produkter. Hvor mange gange har du selv spurgt andre mennesker, som har købt et produkt, du gerne vil have, om at give dig deres vurdering, før du køber produktet? Det er derfor, produktanmeldelser og sammenligningsskemaer er meget nyttige for brugerne, før de foretager et køb.
- Vis kunderne, hvordan de skal fortsætte: Anbring en tydelig knap med opfordring til handling på produktsiden, så kunderne ikke behøver søge efter, hvordan de kommer videre.
Din købscyklus
Gør det så nemt som muligt at købe dit produkt. Sørg for, at din købscyklus er så effektiv og kort som muligt, og lad være med at indsætte unødvendige trin.
- Brug en statuslinje øverst på alle sider i din proces for at vise, hvor mange trin brugerne skal gennemføre. Det vil give dine brugere et overblik, så de bliver mere tålmodige.
- Tryghed: Angiv oplysninger om returvarer, slutpriser og levering på første side i din købsproces. Det får dine brugere til at føle sig trygge ved din service, før de beslutter sig for at købe dit produkt.
- Sørg for, at dine sider er sikre. Husk at give dine kunder tryghed med hensyn til sikkerheden med en kort sætning eller et par velkendte ikoner, f.eks. en hængelås.
- Undgå registrering. Brugerne kan indtaste deres e-mail-adresse på formularen Betalingsoplysninger, og du kan tilføje et afkrydsningsfelt, hvor de kan angive, at de gerne vil modtage yderligere produktoplysninger. Lad brugerne beslutte, hvad mere de ønsker at foretage sig på dit websted.
- Vær kortfattet: Lad være med at bede om irrelevante detaljer eller unødvendige oplysninger om din kunde. Har du virkelig brug for at vide, hvilken uddannelse de har?
- Gør købsprocessen så hurtig som mulig. Forsøg at bruge felter, der udfyldes automatisk.
- Undgå forstyrrelser. Nu er ikke det rette tidspunkt til at reklamere for andre produkter. Fokus bør være på at få brugeren til at gennemføre købet af dine produkter, så du har sikret dig et salg på dit websted.
Vi håber, dette andet indlæg har givet dig nogle idéer til, hvordan du kan forbedre dit websted.
Gå ikke glip af vores næste indlæg, som handler om, hvordan du sporer effektiviteten og afprøver designelementer på dit websted ved hjælp af gratisværktøjet AdWords!
Glem heller ikke at tjekke vores e-bog "Make Your Website work" (er desværre kun tilgængelig på engelsk), hvor du får yderligere oplysninger om, hvordan du kan gøre dit websted profitabelt i forbindelse med e-handel.