Googles indholdsnetværk: Emne 4 – Sporing af effektivitet
22. april 2009

Som altid er det dog vigtigt, hvordan dine annoncekampagner kan generere værdifulde salg og kundeemner til din forretning. Det er trods alt det der afspejles på bundlinjen. I dag skal vi se på, hvordan du kan spore og udnytte de resultater, du får ud af dine kampagner på indholdsnetværket.
Salgssporing – sporing af salg og kundeemner fra Googles indholdsnetværk
Hvis du hurtigt og nemt vil kunne spore salg og kundeemner der genereres af din annoncering, bør du overveje at konfigurere Salgssporing. Det er et gratis værktøj, der giver dig mulighed for at afgøre, hvornår et klik på din annonce fører til en handling hos brugeren, som du finder værdifuld. Det kan f.eks. være et køb, en tilmelding eller en e-mail-forespørgsel på din hjemmeside. Når du sætter Salgssporing op for din konto, vil funktionen ikke bare spore resultater fra kampagner, der vises på Google, men også fra kampagner, der målretter mod indholdswebsteder.
Konverteringsoptimering – AdWords CPA-budgivningsværktøj
Når du er kommet i gang med at spore konverteringer, er det næste trinl at få forbedret det investeringsafkast, du får fra AdWords. Ved hjælp af konverteringsoptimering, der er et gratis budværktøj, som er baseret på AdWords-konverteringer, kan du indstille den budpris pr. konvertering (CPA), som du vil betale for hvert salg eller kundeemne. Derefter arbejder værktøjet på at give dig flere konverteringer for dit budget. Konverteringsoptimering har vist sig at forøge de gennemsnitlige konverteringer med 21 % og samtidig sænke den gennemsnitlige CPA med hele 14 % sammenlignet med et kontrolelement (intern Google-undersøgelse 2009).
Konverteringsoptimering placerer dine annoncer på websteder inden for det indholdsnetværk, der historisk har ydet godt for dig samt andre indenfor din kategori. Hvis dine annoncer f.eks. konverterer effektivt på websted A, vil konverteringsoptimering kunne byde en CPC, der er høj nok til at sikre, at du bliver vist for brugere på det pågældende websted. Men hvis dine annoncer ikke modtager mange konverteringer på websted B, vil dine CPC-bud blive reduceret, så du ikke vises på websted B, når der ikke er sandsynlighed for en konvertering. På den måde vil du spare udgifterne til klik på dette websted og gemme dit budget til mere interessante klik.
Effektivitetsrapporter om placering – afgør, hvilke websteder, der arbejder bedst for dig
Konverteringssporing giver dig mulighed for at se, hvilke salg og kundeemner du får for dine udgifter. Med konverteringsoptimering kan du byde ud fra, hvor meget et salg eller et kundeemne er værd for din forretning. Men hvad med at se på, hvordan din annonce klarer sig på forskellige websteder i indholdsnetværket?
En anden funktion, der kan være en hjælp, når du skal finde frem til, hvad du vil målrette dit annonceringsbudget mod, er rapporten om placeringseffektivitet (PPR). Denne rapport indeholder effektivitetsmålinger for hvert websted for dine kontekstmålrettede kampagner. Du kan se præcis, hvilke relevante websteder din annonce er blevet set på, og du kan vurdere, hvordan de opnåede klik, udgifter og konverteringsresultater adskiller sig fra websted til websted på webadresseniveau. Sammen med Googles konverteringssporing er rapporten om placeringseffektivitet et effektivt værktøj, der kan vise dig de websteder eller placeringer, hvor du når dine mål, samt de websteder hvor du kunne opnå en bedre effektivitet.
Når du har fået adgang til rapporten om placeringseffektivitet, kan du let optimere omfanget af salg og kundeemner, som du genererer fra indholdsnetværket. Du kan f.eks. overveje at forøge buddene og annoncernes synlighed på effektive websteder. Du kan også reducere bud eller bruge værktøjet "Ekskludering af websteder og kategorier" for at minimere, hvor meget du bliver vist på websteder, som efter din mening ikke er så effektive.
Fuld kontrol over, hvordan og hvor du betaler!
Disse forskellige værktøjer til bud- og omkostningsstyring samt sporing kan sammen hjælpe dig med at sikre, at du får det størst mulige afkast af dine annonceomkostninger, samtidig med at du opnår de bedste resultater.
I vores næste indlæg i serien om Googles indholdsnetværk, vil vi gå tilbage til en række forskellige emner, som vi har været inde på tidligere for at se på, hvordan de forskellige elementer fungerer sammen i en omfattende indholdskampagne. Således får du en målrettet, transparent og omkostningseffektiv annoncering. Vi ses!